Projekty 2022

 LEKTURY NIEOBOWIĄZKOWE
WARSZTATY DLA GRUP


Od kwietnia do czerwca 2022 r. zapraszaliśmy klasy szkolne i grupy przedszkolne na spotkania w ramach projektu: „Lektury nieobowiązkowe”, prowadzonego przez Fundację Dzieci Czytają. Były to spotkania z autorami i ilustratorami książek, które poprowadziły doświadczone edukatorki księgarni Badet. W spotkaniach wzięli udział zaproszeni przez nas znani twórcy książki dziecięcej, tacy jak: Daniel de Latour, Piotr Socha, Elżbieta Wasiuczyńska, Joanna Olech, Natalia Uryniuk, Anna Olej-Kobus i Krzysztof Kobus, Robert Rynkowski. Celem projektu były: edukacja literacka zorganizowanych grup dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, zachęcanie dzieci do samodzielnych poszukiwań literackich.Zajęcia były symbolicznie odpłatne (po 10 zł za dziecko).
Zadanie publiczne było współfinansowane ze środków od miasta stołecznego Warszawa.

RELACJE ZE SPOTKAŃ:
12 maja 2022 r. zorganizowaliśmy spotkanie dla dzieci z klasy 1 Polsko-Niemieckiej Szkoły Spotkań i Dialogu z podróżnikami i autorami książek dla dzieci i dorosłych: Anną Olej-Kobus i Krzysztofem Kobusem. Dzieci miały okazję poznać całe mnóstwo afrykańskich zwierząt, dowiedzieć się, po co zebry mają paski a fenki duże uszy, jakich narzędzi używają szympansy i ile kręgów szyjnych ma żyrafa. Porównywaliśmy także piasek z Sahary z piaskiem z pustyni Namib. Oglądaliśmy owoc baobabu, pióra flamingów i wiele innych pamiątek z niezwykłych podróży naszych gości po Afryce.

16 maja 2022 r. o Bałtyku i jego zwierzętach opowiadała dzieciom z przedszkola Skarby Powsina – Natalia Uryniuk. Rozmawialiśmy głównie o przyrodzie Bałtyku, zamieszkujących go zwierzętach i konieczności ich ochrony. Dzieci interesowały się także pracą ilustratora, wykorzystywanymi narzędziami i technikami. Ważną częścią spotkania były warsztaty plastyczne, na których powstały obrazy morskich głębin zamieszkałe przez ryby, foki, chełbie i inne bałtyckie stworzenia. Prace malarskie umieściliśmy w zaciemnionej minigalerii, którą oświetlaliśmy lampą UV, po to by cieszyć się efektami świetlnymi.

 

17 maja 2022 r. dwie czwarte klasy ze szkoły polsko-francuskiej im. La Fontaine’a rozmawiały i tworzyły dzieła z ilustratorem Piotrem Sochą. Spotkanie poświęciliśmy jego najnowszej książce, napisanej wspólnie z Moniką Utnik-Strugałą: „Brud. Cuchnąca historia higieny”.
Rozmawialiśmy o tym, jak w dawnych czasach ludzie dbali o czystość, kto unikał mycia, a kto wiedział, że utrzymanie higieny ma dla zdrowia ogromne znaczenie. Przyjrzeliśmy się praktykom higienicznym epoki baroku i rokoko, kojarzonych z bardzo wyrafinowaną modą, która kryła brudne ciała. Na warsztatach plastycznych tworzyliśmy plansze z szalonymi, barokowymi fryzurami z otworem na buzie, dzięki którym mogliśmy się poczuć jak członkowie dworu Ludwika XIX, niezbyt czyści, ale za to niezwykle wykwintni.

26 maja 2022 roku zaprosiliśmy klasę czwartą z Polsko-Niemieckiej Szkoły Spotkań i Dialogu im W. Brandta na spotkanie z Joanną Olech. Autorka „Dynastii Miziołków” opowiadała o zawodzie pisarza oraz o swoich pierwszych przygodach z pisaniem książek dla dzieci i młodzieży. Artystka zdradziła kilka tajemnic dotyczących rodziny Miziołków, opowiadała także o innych swoich książkach, takich jak: „Tarantula, Klops i Herkules”, „Szkoła na Dobrej” i opowiadaniu „Leo” z książki „Wszystkie Kolory Świata”. Po lekturze fragmentów opowiadania młodzież otrzymała bardzo cenne wskazówki postępowania ze szkolnymi dręczycielami.

27 maja 2022 r., razem z pierwszą i drugą klasą z MyVinci School, poznawaliśmy tajemnice warsztatu pracy ilustratorki, Elżbiety Wasiuczyńskiej.
Porównaliśmy różne techniki, którymi posługuje się artystka, a szczególnie przyglądaliśmy się obrazom lasu i leśnych zwierząt z książek Tomasza Samojlika : „Ambaras” i „Bercia i Orson”. Poznaliśmy fragmenty historii dwóch małych niedźwiadków, które musiały stawić czoła leśnemu kłusownikowi. Podczas warsztatów plastycznych dzieci malowały z zapałem dolne partie lasu a potem rzeźbiły zwierzęta, które w polskich lasach można spotkać.

2 czerwca 2022 r. gościliśmy Roberta Rynkowskiego, podczas spotkania z uczniami z klasy 3 Polsko-Niemieckiej Szkoły Spotkań i Dialogu im W. Brandta. Rozmawialiśmy o wątkach poruszanych w książkach pisarza „Szczęśliwy zegar z Freiburga” i „Komputer Sterna”, między innymi o przyjaźni, życzliwości i bezinteresownej pomocy oraz o działaniu talizmanów przynoszących szczęście i o wynalazkach, w tym głównie o Internecie, o tym do czego nam się przydaje, ale także kiedy korzystanie z niego bywa niebezpieczne. Autor miał też trudne zadanie polegające na identyfikacji antycznych przedmiotów rysowanych z pamięci przez dzieci.

6 czerwca 2022 r. klasa 1  SP nr 300 wzięła udział w warsztatach z ilustratorem Danielem de Latourem.  Dzieci miały okazję zobaczyć rysownika przy pracy. Daniel wyczarował dla nich czarownicę taką jak w książce „Babcocha”, potwora-hybrydę zwierząt, które tylko przychodziły dzieciom do głowy oraz uwielbiane przez dzieci Skarpetki w najprzeróżniejszych filmowych rolach. Czytaliśmy wybrane opowiadanie z „Niezwykłych przygód 10 skarpetek” Justyny Bednarek, a podczas warsztatów plastycznych dzieci tworzyły skarpety według własnych pomysłów. były więc skarpety ninja, skarpety królowe, skarpeta-mistrzyni judo, skarpeta-Hades ze skarpetowym psem Cerberem i skarpety-kontrolerzy biletów.

O AUTORACH:

DANIEL DE LATOUR

Daniel de Latour zajmuje się rysowaniem komiksów oraz ilustrowaniem książek dla dzieci oraz czasopism. Ma na koncie kilkanaście książek dla dzieci, w tym bestsellerową serie skarpetkową autorstwa Justyny Bednarek Rysował smoki, krasnoludki, kosmonautów, żyrafy, tygrysy, pociągi i inne rzeczy. Za ilustracje do Zaskórniaków Grzegorza Kasdepke i Ryszarda Petru otrzymał wyróżnienie PTWK oraz nominacje do kilku innych nagród, za „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” Justyny Bednarek i „Dom nie z tej ziemi” Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby nagrodę Przecinek i Kropka. Jest laureatem drugiej nagrody w konkursie na komiks Muzeum Powstania Warszawskiego i wielu innych wyróżnień. W 2021 roku nominowany do Astrid Lindgren Memorial Award.
Zajęcia z tym ilustratorem rekomendujemy dla dzieci od zerówki do klasy VI.

PIOTR SOCHA

Grafik, projektant, ilustrator. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jeden z najpopularniejszych polskich ilustratorów prasowych, znany z rysunków pełnych poczucia humoru. Współpracuje z wieloma znaczącymi pismami, dziennikami i telewizją. Zajmuje się także projektowaniem książek, gier planszowych, audiobooków i logotypów.
We współautorstwie z Wojciechem Grajkowskim wydał dwie książki dziecięce „Pszczoły” oraz „Drzewa”. Są to wielkoformatowe albumy, przedstawiające barwne, kolorowe sceny, uzupełnione o krótkie opisy przedstawionych sytuacji.
„Potwór” to zabawna opowieść o Tatrach autorstwa Grzegorza Kasdepke. Kunszt ilustratorski Piotra Sochy dodaje opowieści innego wymiaru.
„Brud. Cuchnąca historia higieny” to pozycja w artystycznym dorobku Piotra Sochy powstała we współpracy z Moniką Utnik-Strugałą. Jest to książka z gatunku popularnonaukowej literatury dziecięcej, w której w urzekających, barwnych ilustracjach i przystępnej treści autorzy przybliżają historię higieny.
Zajęcia z tym ilustratorem rekomendujemy dla dzieci z klas II-VI szkoły podstawowej.

wasiuk_7ELŻBIETA WASIUCZYŃSKA

Ilustratorka książek dla dzieci, malarka, projektantka, autora wizerunku kultowego Pana Kuleczki i jego gromadki. Porozmawiamy z nią o pracy ilustratora, technikach, narzędziach. Obejrzymy oryginały książkowych grafik i porównamy je z efektem końcowym w książkach. Zaprosimy dzieci na warsztaty plastyczne z artystką na motywach książek z serii „Zwierzaki” wydawnictwa Agora: „Ambaras” i „Bercia i Orson” Tomasza Samojlika.
Zapraszamy na spotkanie z ilustratorką dzieci z klas 0-III SP.

 

baltyk_1NATALIA URYNIUK

Graficzka, ilustratorka, autorka książek dla dzieci „Skok przez Bałtyk” i „Balticarium”, twórczyni międzynarodowego projektu o Morzu Bałtyckim. Opowie o bałtyckich portach, latarniach, tajemnicach skrytych na dnie oraz oczywiście o morskich roślinach i zwierzętach. Wspólnie namalujemy stworzenia zamieszkujące morskie głębiny i sprawimy, że zaświecą w ciemności. Zapraszamy na spotkanie z tą autorką starsze grupy przedszkolne oraz dzieci z klas 0-III SP.

 

ANNA OLEJ-KOBUS

podr
Dziennikarka, fotografka, podróżniczka, autorka m. in. serii „Podróżowników” oraz  „Księgi niezwykłych zwierząt-do rysowania, zgadywania i wymyślania”. Będziemy poznawać mieszkańców Afryki w formie zabaw i zagadek. Zobaczymy buszmeński taniec żyrafy, dotkniemy piasku pustyni. Sprawdzimy, czym różnią się piórka perliczek, flamingów i strusi. Nauczymy się naśladować odgłosy zwierząt i dowiemy się wielu ciekawostek o zwierzętach. A do tego spotkamy zwierzaki prosto z Afryki: zrobione z koralików, namalowane na batiku i wyrzeźbione w drewnie.
Zapraszamy na spotkanie z tą autorką dzieci z klas 0-III SP.

 

 

ROBERT RYNKOWSKI

robert_rynkowskiPisarz, doktor teologii, autor kryminałów i książek dla dzieci: „Szczęśliwy zegar z Freiburga” i „Komputer Sterna”.
Przeniesiemy się w czasie aż do „wieku pary i elektryczności” i poznamy historię niezwykłych wynalazców i ich projektów, w tym opisywanego w książce Abrahama Sterna. Zaprojektujemy też własne wynalazki, które mogłyby ułatwić lub uprzyjemnić nam życie. Zapraszamy na spotkanie z tym autorem dzieci z klas II-IV SP.

Książka z ekspertem

Projekt był kontynuacją cyklu warsztatów prowadzonych przez Fundację Dzieci Czytają w 2021 roku, dofinansowanych przez MK,DNiS.
W ramach projektu na 2022 rok zorganizowaliśmy cykl spotkań dla dzieci i młodzieży z udziałem autorów książek popularno-naukowych, beletrystyki bądź ekspertów w danej dziedzinie. Obok rozmowy z gościem i czytania fragmentów książek, uwzględniliśmy w scenariuszach spotkań warsztaty tematyczne.

Z każdego ze spotkań powstały foto- i wideorelacje, które opublikowaliśmy w mediach społecznościowych Fundacji (linki poniżej).

Spotkania odbyły się stacjonarnie, w lokalnych księgarniach kameralnych: Radio i Telewizja, Korekty oraz Księgarnia Czarnego. Wzięły w nich udział łącznie 123 osoby, zaś kolejne ponad 5,5 tys. osób obejrzało z nich wideorelacje. Daje to łączną liczbę 5590 uczestników, zaangażowanych w projekt, która nadal rośnie.
Celami strategicznymi projektu były: nowoczesna edukacja literacka dzieci i młodzieży, kształtowanie zachowań czytelniczych, wzmocnienie kulturotwórczej roli niezależnych księgarń (odwiedzanie lokalnych księgarń, uczestnictwo w spotkaniach autorskich).
Rezultaty jakościowe zadania:
Fundacja Dzieci Czytają stała się bardziej rozpoznawalną marką, postrzeganą dzięki zajęciom jako ośrodek kulturotwórczy, z unikalną ofertą wydarzeń dla dzieci i jako podmiot kształtujący zachowania czytelnicze w lokalnej społeczności.
Zadanie kreowało potrzeby czytelnicze także wśród grup niezainteresowanych literaturą, poszerzało ofertę kulturalną dla dzieci i ich rodziców, zwracało uwagę, jak ważna w rozwoju dzieci jest książka, ile dostarcza pozytywnych bodźców, jak z nią pracować, jak przedstawiać treści, jak dobierać właściwą do potrzeb dziecka tematykę i formę.
Zadanie kształtowało także obraz księgarń niezależnych jako miejsca, w którym lokalna społeczność może mieć dostęp do wyselekcjonowanych, wartościowych nowości książkowych, często wydanych przez niszowe ambitne wydawnictwa, które nie są dostępne w sieciowych księgarniach czy nie są promowane w Internecie. Do współpracy zaprosiliśmy 3 kameralne, niesieciowe księgarnie, które mają odpowiednie zaplecze do organizacji spotkań, mieszczą się dogodnie w centum miasta i gwarantują dobrą frekwencję podczas spotkań.
Projekt promuje rozszerzenie zakresu usług księgarń i dostosowanie ich do potrzeb czytelników, zwłaszcza czytelników młodych, wzmacnia ich funkcję jako ośrodków animujących kulturę i aktywizujących społeczności lokalne;
W ramach realizacji projektu wykorzystaliśmy nowoczesne formy promocji, czego rezultatem będzie trafienie z ofertą do jak najszerszej grup odbiorców niekoniecznie zainteresowanych literaturą, a także do młodzieży, dla której Internet jest najczęściej wybieranym medium, z którego czerpią informację.
Dodatkowe jakościowe rezultaty realizacji zadania:
Chcemy zachęcić dzieci, młodzież, rodziców, pedagogów do otwartej rozmowy na aktualne, ciekawe, czasem trudne tematy, skłonić dzieci do spędzania wolnego czasu w księgarniach; umożliwić najmłodszym kontakt z pełnymi pasji i zaangażowania ludźmi kultury, nauki i życia społecznego. Zależy nam na promowaniu wartościowej literatury, chcemy pobudzać ciekawość i kreatywność dzieci.
Rezultatem zadania było również propagowanie aktywnego uczestnictwa najmłodszych w życiu kulturalnym i oswajanie ich z instytucjami kultury, którymi są księgarnie, a także umożliwienie dzieciom kontaktu z twórcami, rozmów, które są inspirujące dla obu stron.

.Książki, jakim przyjrzeliśmy się podczas spotkań to:
– „Roślinkowa książka”, Alicja Krzanik, ilustrowana przez Annę Salamon, wydana przez Naszą Księgarnię;
– „Wolfgang (niezwyczajny)”, autorstwa Lai Aguilar, wydany przez Widnokrąg – o problemach dzieci ze spektrum autyzmu;
– „Wisła” Joanny Angier, Zielona Sowa, opowieść o największej polskiej rzece
– „Misja Sowy. Tosia, Franek i sekrety filozofii”, Tomasza Stawiszyńskiego; wydana przez Słowne Młode – o tym, czym jest filozofia dla dzieci;
– „Ciesz się!”, Sylwii Krachulec, z Widnokręgu – książka obrazowa o odkrywaniu radości w codzienności.

Głównymi odbiorcami zadania były dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z Warszawy i okolic, a także ich rodzice i opiekunowie. Dodatkowa formuła online projektu dała nam wyjątkową możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców. Wcześniejsze nasze działania, szczególnie te, które opierały się na realizacji spotkań z artystami miały raczej zasięg lokalny, a także ograniczony pojemnością sal zajęciowych. Tymczasem teraz możemy dotrzeć także do tych wykluczonych kulturalnie grup, z mniejszych miast i wsi, które miały utrudniony dostęp do tego rodzaju oferty. Warsztaty, na żywo i relacja z nich w formie wideobloga odpowiadają na wiele potrzeb dzieci: wspólnego czytania, zabawy, przedstawiania historii, w których mogą zmierzyć się ze swoimi problemami, jak również potrzeby artystyczne, edukacyjne i kształtowania gustów estetycznych. Zajęcia stacjonarne miały zasięg lokalny, natomiast te w formie online oraz wideorelacje z całości – ogólnopolski.
Drugą grupą, do której projekt był adresowany, są rodzice i opiekunowie, dziadkowie, w tym także nauczyciele, księgarze i bibliotekarze. Zachęcaliśmy ich do aktywnego uczestniczenia w spotkaniach i warsztatach. Dorośli mogli skorzystać z pomysłów na twórczą pracę z dziećmi, zdobyli też wiedzę dotyczącą książek, które mogą wspomóc proces wychowania czy edukacji.

Spotkanie pierwsze:

10 września 2022 r. spotkaliśmy się w kawiarni księgarni Radio i Telewizja z Anną Jarecką Salamon i jej „Roślinkową książką”. Rozmawialiśmy o tym, jakie narzędzia są niezbędne w pracy ilustratorskiej. Oglądaliśmy gigantyczne plansze z oryginalnymi, włóczkowymi ilustracjami. Rozpoznawaliśmy rośliny, które się na niej pojawiły. Bawiliśmy się w gry związane z ulubionymi porami roku. Dzieciaki zrobiły także własną, wyklejaną, przestrzenną stronę z zielnika. Zasadziły sobie także zioła w doniczkach, które zabrały do domu.

Pełna galeria zdjęć dostępna tutaj.


Wideoblog ze spotkania dostępny tu.

 

Spotkanie drugie:

17 września 2022 r. spotkaliśmy się w księgarni Korekty, by porozmawiać o dzieciach niezwyczajnych – zainspirowani książką „Wolfgang (niezwyczajny)” Lai Aguilar, wydaną przez Widnokrąg. Naszymi gościniami były Agnieszka Stasiak, założycielka fundacji Kokonovo opiekującej się dziećmi w spektrum, oraz Ada Świerżewska, nastoletnia twórczyni projektu społecznego „Poznaj, by zrozumieć”, propagującego wiedzę o neuroróżnorodności. Spotkanie poprowadziła edukatorka Ania Musialik.
Razem zastanawialiśmy się, jakie cechy mają – w powszechnej opinii – osoby w spektrum. Jak się z nimi żyje pod jednym dachem? Jak sobie radzą z nadmiarem bodźców codziennego życia? Jak to jest – przyjaźnić się z kimś neuroróżnorodnym, albo mieć kogoś takiego w rodzinie. W naszych rozważaniach pomogły nam interaktywne gry i ćwiczenia.

Spotkanie trzecie:

1 października 2022 r. w Księgarni Czarnego dzieciaki rozmawiały z Mikołajem Golachowskim o rzekach i ich mieszkańcach, o tym jak im nie szkodzić. Wywiązała się dość żywiołowa dyskusja na temat tego, co wolno, czego nie wolno, a co właściwie trzeba robić nad rzeką. Okazało się, że dzieci doskonale wiedzą, czym dokarmiać rzeczne ptaki, czemu nie wolno hałasować, dlaczego najlepiej po rzekach pływać kajakiem, i co zrobić ze śmieciami po nadrzecznymi pikniku (oczywiście – zabrać ze sobą!). Czytaliśmy fragmenty „Wisły” Joanny Angiel, odgadywaliśmy zwierzakowe zagadki. A na koniec zrobiliśmy sobie minidno rzeki w słoikach, pełne kolorowych skarbów, wyklejanych plasteliną.

Spotkanie czwarte:

15 października 2022 r. dzieciaki rozmawiały z filozofem Tomaszem Stawiszyńskim – o wszystkim! Zadawały mu wiele trudnych pytań: o to, czym jest miłość, po co są gwiazdy na niebie, czemu trzeba chodzić do szkoły, czemu trzeba być normalnym (ależ… nie trzeba! ), co tak naprawdę ta „normalność” znaczy. Czytaliśmy fragmenty „Misji sowy” wydanej przez Wydawnictwo Słowne Młode, bawiliśmy się w skojarzenia związane z filozofią. Efekty zabawy były dość zaskakujące, na samym szczycie góry skojarzeń wyłonił się nam – dinozaur! Zastanawialiśmy także się, jak spędzalibyśmy wolny czas, gdyby nagle zniknęły wszystkie smartfony i tablety świata. Okazało się – oczywiście – że wyszlibyśmy zapewne z domów i nikt by się specjalnie nie nudził. Po długiej rozmowie przyszedł czas na warsztaty plastyczne – powstały teczki na ważne myśli, zapiski, i skarby, pełne schowków i kieszonek. Zajęcia odbyły się w księgarni-kawiarni Radio i Telewizja.
Spotkanie piąte:
22 października 2022 r. w Księgarni Czarnego dzieci spotkały się z autorką i ilustratorką Sylwią Krachulec i jej książką „Ciesz się!”, wydaną przez Wydawnictwo Widnokrąg. Rozmawialiśmy o radości życia, o tym, co daje nam szczęście, i gdzie go szukać, oraz jak te ważne chwile zatrzymać. Tworzyliśmy też wspólnie wspaniałe ilustracje zwierząt, które mają się z czego radować. Nieoczekiwanie powstał portret baśniowego stwora. Wymyśliliśmy także dźwięki, jakie mogłyby wydawać szczęśliwa biedronka, stonoga czy papuga. Na koniec każdy zrobił własne, magiczne pudełko do przechowywania swoich radości, ozdobione kolorowymi różnościami.
To było ważne spotkanie w czasach, w których tak trudno dostrzec szklankę do połowy pełną. Tym bardziej cieszy nas, że na pytanie „gdzie można przechować dobre chwile”, dzieci odpowiadają: – Na przykład we własnej kieszeni…
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom za liczne przybycie, Księgarni Czarnego za gościnę i wydawnictwu Widnokrąg za wsparcie organizacyjne.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.