Projekty 2022

 LEKTURY NIEOBOWIĄZKOWE
WARSZTATY DLA GRUP


Od kwietnia do czerwca 2022 r. zapraszaliśmy klasy szkolne i grupy przedszkolne na spotkania w ramach projektu: „Lektury nieobowiązkowe”, prowadzonego przez Fundację Dzieci Czytają. Były to spotkania z autorami i ilustratorami książek, które poprowadziły doświadczone edukatorki księgarni Badet. W spotkaniach wzięli udział zaproszeni przez nas znani twórcy książki dziecięcej, tacy jak: Daniel de Latour, Piotr Socha, Elżbieta Wasiuczyńska, Joanna Olech, Natalia Uryniuk, Anna Olej-Kobus i Krzysztof Kobus, Robert Rynkowski. Celem projektu były: edukacja literacka zorganizowanych grup dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, zachęcanie dzieci do samodzielnych poszukiwań literackich.Zajęcia były symbolicznie odpłatne (po 10 zł za dziecko).
Zadanie publiczne było współfinansowane ze środków od miasta stołecznego Warszawa.

RELACJE ZE SPOTKAŃ:
12 maja 2022 r. zorganizowaliśmy spotkanie dla dzieci z klasy 1 Polsko-Niemieckiej Szkoły Spotkań i Dialogu z podróżnikami i autorami książek dla dzieci i dorosłych: Anną Olej-Kobus i Krzysztofem Kobusem. Dzieci miały okazję poznać całe mnóstwo afrykańskich zwierząt, dowiedzieć się, po co zebry mają paski a fenki duże uszy, jakich narzędzi używają szympansy i ile kręgów szyjnych ma żyrafa. Porównywaliśmy także piasek z Sahary z piaskiem z pustyni Namib. Oglądaliśmy owoc baobabu, pióra flamingów i wiele innych pamiątek z niezwykłych podróży naszych gości po Afryce.

16 maja 2022 r. o Bałtyku i jego zwierzętach opowiadała dzieciom z przedszkola Skarby Powsina – Natalia Uryniuk. Rozmawialiśmy głównie o przyrodzie Bałtyku, zamieszkujących go zwierzętach i konieczności ich ochrony. Dzieci interesowały się także pracą ilustratora, wykorzystywanymi narzędziami i technikami. Ważną częścią spotkania były warsztaty plastyczne, na których powstały obrazy morskich głębin zamieszkałe przez ryby, foki, chełbie i inne bałtyckie stworzenia. Prace malarskie umieściliśmy w zaciemnionej minigalerii, którą oświetlaliśmy lampą UV, po to by cieszyć się efektami świetlnymi.

 

17 maja 2022 r. dwie czwarte klasy ze szkoły polsko-francuskiej im. La Fontaine’a rozmawiały i tworzyły dzieła z ilustratorem Piotrem Sochą. Spotkanie poświęciliśmy jego najnowszej książce, napisanej wspólnie z Moniką Utnik-Strugałą: „Brud. Cuchnąca historia higieny”.
Rozmawialiśmy o tym, jak w dawnych czasach ludzie dbali o czystość, kto unikał mycia, a kto wiedział, że utrzymanie higieny ma dla zdrowia ogromne znaczenie. Przyjrzeliśmy się praktykom higienicznym epoki baroku i rokoko, kojarzonych z bardzo wyrafinowaną modą, która kryła brudne ciała. Na warsztatach plastycznych tworzyliśmy plansze z szalonymi, barokowymi fryzurami z otworem na buzie, dzięki którym mogliśmy się poczuć jak członkowie dworu Ludwika XIX, niezbyt czyści, ale za to niezwykle wykwintni.

26 maja 2022 roku zaprosiliśmy klasę czwartą z Polsko-Niemieckiej Szkoły Spotkań i Dialogu im W. Brandta na spotkanie z Joanną Olech. Autorka „Dynastii Miziołków” opowiadała o zawodzie pisarza oraz o swoich pierwszych przygodach z pisaniem książek dla dzieci i młodzieży. Artystka zdradziła kilka tajemnic dotyczących rodziny Miziołków, opowiadała także o innych swoich książkach, takich jak: „Tarantula, Klops i Herkules”, „Szkoła na Dobrej” i opowiadaniu „Leo” z książki „Wszystkie Kolory Świata”. Po lekturze fragmentów opowiadania młodzież otrzymała bardzo cenne wskazówki postępowania ze szkolnymi dręczycielami.

27 maja 2022 r., razem z pierwszą i drugą klasą z MyVinci School, poznawaliśmy tajemnice warsztatu pracy ilustratorki, Elżbiety Wasiuczyńskiej.
Porównaliśmy różne techniki, którymi posługuje się artystka, a szczególnie przyglądaliśmy się obrazom lasu i leśnych zwierząt z książek Tomasza Samojlika : „Ambaras” i „Bercia i Orson”. Poznaliśmy fragmenty historii dwóch małych niedźwiadków, które musiały stawić czoła leśnemu kłusownikowi. Podczas warsztatów plastycznych dzieci malowały z zapałem dolne partie lasu a potem rzeźbiły zwierzęta, które w polskich lasach można spotkać.

2 czerwca 2022 r. gościliśmy Roberta Rynkowskiego, podczas spotkania z uczniami z klasy 3 Polsko-Niemieckiej Szkoły Spotkań i Dialogu im W. Brandta. Rozmawialiśmy o wątkach poruszanych w książkach pisarza „Szczęśliwy zegar z Freiburga” i „Komputer Sterna”, między innymi o przyjaźni, życzliwości i bezinteresownej pomocy oraz o działaniu talizmanów przynoszących szczęście i o wynalazkach, w tym głównie o Internecie, o tym do czego nam się przydaje, ale także kiedy korzystanie z niego bywa niebezpieczne. Autor miał też trudne zadanie polegające na identyfikacji antycznych przedmiotów rysowanych z pamięci przez dzieci.

6 czerwca 2022 r. klasa 1  SP nr 300 wzięła udział w warsztatach z ilustratorem Danielem de Latourem.  Dzieci miały okazję zobaczyć rysownika przy pracy. Daniel wyczarował dla nich czarownicę taką jak w książce „Babcocha”, potwora-hybrydę zwierząt, które tylko przychodziły dzieciom do głowy oraz uwielbiane przez dzieci Skarpetki w najprzeróżniejszych filmowych rolach. Czytaliśmy wybrane opowiadanie z „Niezwykłych przygód 10 skarpetek” Justyny Bednarek, a podczas warsztatów plastycznych dzieci tworzyły skarpety według własnych pomysłów. były więc skarpety ninja, skarpety królowe, skarpeta-mistrzyni judo, skarpeta-Hades ze skarpetowym psem Cerberem i skarpety-kontrolerzy biletów.

O AUTORACH:

DANIEL DE LATOUR

Daniel de Latour zajmuje się rysowaniem komiksów oraz ilustrowaniem książek dla dzieci oraz czasopism. Ma na koncie kilkanaście książek dla dzieci, w tym bestsellerową serie skarpetkową autorstwa Justyny Bednarek Rysował smoki, krasnoludki, kosmonautów, żyrafy, tygrysy, pociągi i inne rzeczy. Za ilustracje do Zaskórniaków Grzegorza Kasdepke i Ryszarda Petru otrzymał wyróżnienie PTWK oraz nominacje do kilku innych nagród, za „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” Justyny Bednarek i „Dom nie z tej ziemi” Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby nagrodę Przecinek i Kropka. Jest laureatem drugiej nagrody w konkursie na komiks Muzeum Powstania Warszawskiego i wielu innych wyróżnień. W 2021 roku nominowany do Astrid Lindgren Memorial Award.
Zajęcia z tym ilustratorem rekomendujemy dla dzieci od zerówki do klasy VI.

PIOTR SOCHA

Grafik, projektant, ilustrator. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jeden z najpopularniejszych polskich ilustratorów prasowych, znany z rysunków pełnych poczucia humoru. Współpracuje z wieloma znaczącymi pismami, dziennikami i telewizją. Zajmuje się także projektowaniem książek, gier planszowych, audiobooków i logotypów.
We współautorstwie z Wojciechem Grajkowskim wydał dwie książki dziecięce „Pszczoły” oraz „Drzewa”. Są to wielkoformatowe albumy, przedstawiające barwne, kolorowe sceny, uzupełnione o krótkie opisy przedstawionych sytuacji.
„Potwór” to zabawna opowieść o Tatrach autorstwa Grzegorza Kasdepke. Kunszt ilustratorski Piotra Sochy dodaje opowieści innego wymiaru.
„Brud. Cuchnąca historia higieny” to pozycja w artystycznym dorobku Piotra Sochy powstała we współpracy z Moniką Utnik-Strugałą. Jest to książka z gatunku popularnonaukowej literatury dziecięcej, w której w urzekających, barwnych ilustracjach i przystępnej treści autorzy przybliżają historię higieny.
Zajęcia z tym ilustratorem rekomendujemy dla dzieci z klas II-VI szkoły podstawowej.

wasiuk_7ELŻBIETA WASIUCZYŃSKA

Ilustratorka książek dla dzieci, malarka, projektantka, autora wizerunku kultowego Pana Kuleczki i jego gromadki. Porozmawiamy z nią o pracy ilustratora, technikach, narzędziach. Obejrzymy oryginały książkowych grafik i porównamy je z efektem końcowym w książkach. Zaprosimy dzieci na warsztaty plastyczne z artystką na motywach książek z serii „Zwierzaki” wydawnictwa Agora: „Ambaras” i „Bercia i Orson” Tomasza Samojlika.
Zapraszamy na spotkanie z ilustratorką dzieci z klas 0-III SP.

 

baltyk_1NATALIA URYNIUK

Graficzka, ilustratorka, autorka książek dla dzieci „Skok przez Bałtyk” i „Balticarium”, twórczyni międzynarodowego projektu o Morzu Bałtyckim. Opowie o bałtyckich portach, latarniach, tajemnicach skrytych na dnie oraz oczywiście o morskich roślinach i zwierzętach. Wspólnie namalujemy stworzenia zamieszkujące morskie głębiny i sprawimy, że zaświecą w ciemności. Zapraszamy na spotkanie z tą autorką starsze grupy przedszkolne oraz dzieci z klas 0-III SP.

 

ANNA OLEJ-KOBUS

podr
Dziennikarka, fotografka, podróżniczka, autorka m. in. serii „Podróżowników” oraz  „Księgi niezwykłych zwierząt-do rysowania, zgadywania i wymyślania”. Będziemy poznawać mieszkańców Afryki w formie zabaw i zagadek. Zobaczymy buszmeński taniec żyrafy, dotkniemy piasku pustyni. Sprawdzimy, czym różnią się piórka perliczek, flamingów i strusi. Nauczymy się naśladować odgłosy zwierząt i dowiemy się wielu ciekawostek o zwierzętach. A do tego spotkamy zwierzaki prosto z Afryki: zrobione z koralików, namalowane na batiku i wyrzeźbione w drewnie.
Zapraszamy na spotkanie z tą autorką dzieci z klas 0-III SP.

 

 

ROBERT RYNKOWSKI

robert_rynkowskiPisarz, doktor teologii, autor kryminałów i książek dla dzieci: „Szczęśliwy zegar z Freiburga” i „Komputer Sterna”.
Przeniesiemy się w czasie aż do „wieku pary i elektryczności” i poznamy historię niezwykłych wynalazców i ich projektów, w tym opisywanego w książce Abrahama Sterna. Zaprojektujemy też własne wynalazki, które mogłyby ułatwić lub uprzyjemnić nam życie. Zapraszamy na spotkanie z tym autorem dzieci z klas II-IV SP.

Książka z ekspertem

Projekt jest kontynuacją cyklu warsztatów prowadzonych przez Fundację Dzieci Czytają w 2021 roku, dofinansowanych przez MK,DNiS. W ramach projektu na 2022 rok zorganizujemy cykl spotkań dla dzieci i młodzieży z udziałem autorów książek popularno-naukowych, podróżniczych lub literatury pięknej bądź ekspertów w danej dziedzinie. Obok rozmowy z gościem i czytania fragmentów książek, uwzględnimy w scenariuszu spotkania warsztat tematyczny. Z każdego ze spotkań powstaną wideorelacje, które opublikujemy w mediach społecznościowych Fundacji. Spotkania planujemy stacjonarnie, w lokalnych księgarniach kameralnych, chyba że sytuacja epidemiczna na to nie pozwoli (wówczas zostaną zrealizowane online). Planujemy prowadzenie spotkań w księgarniach Radio i Telewizja, Korekty oraz Księgarnia Czarnego.
Celami strategicznymi projektu są: nowoczesna edukacja literacka dzieci i młodzieży, kształtowanie zachowań czytelniczych, wzmocnienie kulturotwórczej roli niezależnych księgarń (odwiedzanie lokalnych księgarń, uczestnictwo w spotkaniach autorskich).

Projekt zakłada zorganizowanie i przeprowadzenie 5 spotkań dla dzieci i ich opiekunów, realizowanych niezależnych, kameralnych księgarniach w Warszawie. Z każdego ze spotkań powstaną wideorelacje, które opublikujemy w mediach społecznościowych Fundacji.
Spotkania planujemy stacjonarnie, chyba że sytuacja epidemiczna na to nie pozwoli (wówczas zostaną zrealizowane online). Przewidujemy, że w zajęciach stacjonarnych weźmie udział łącznie 150 dzieci i 50 opiekunów. Relacje ze spotkań powinno obejrzeć ok. 2500 osób. W sumie możemy więc przyjąć, że spotkania będą miały co najmniej 2900 odbiorców. W każdym spotkaniu będzie uczestniczył gość: autor książki, ekspert w danej dziedzinie, artysta, psycholog, naukowiec, podróżnik, edukator.
Rezultaty jakościowe zadania:
Fundacja Dzieci Czytają będzie bardziej rozpoznawalną marką, postrzeganą dzięki zajęciom jako ośrodek kulturotwórczy, z unikalną ofertą wydarzeń dla dzieci i jako podmiot kształtujący zachowania czytelnicze w lokalnej społeczności.
Zadanie kreuje potrzeby czytelnicze także wśród grup niezainteresowanych literaturą, poszerza ofertę kulturalną dla dzieci i ich rodziców, zwraca uwagę, jak ważna w rozwoju dzieci jest książka, ile dostarcza pozytywnych bodźców, jak z nią pracować, jak przedstawiać treści, jak dobierać właściwą do potrzeb dziecka tematykę i formę.
Zadanie kształtuje obraz księgarń niezależnych jako miejsca, w którym lokalna społeczność może mieć dostęp do wyselekcjonowanych, wartościowych nowości książkowych, często wydanych przez niszowe ambitne wydawnictwa, które nie są dostępne w sieciowych księgarniach czy nie są promowane w Internecie. Do współpracy zaprosiliśmy 3 kameralne, niesieciowe księgarnie, które mają odpowiednie zaplecze do organizacji spotkań, mieszczą się dogodnie w centum miasta i gwarantują dobrą frekwencję podczas spotkań.
Projekt promuje rozszerzenie zakresu usług księgarń i dostosowanie ich do potrzeb czytelników, zwłaszcza czytelników młodych, wzmacnia ich funkcję jako ośrodków animujących kulturę i aktywizujących społeczności lokalne;
W ramach realizacji projektu wykorzystamy nowoczesne formy promocji, czego rezultatem będzie trafienie z ofertą do jak najszerszej grup odbiorców niekoniecznie zainteresowanych literaturą, a także do młodzieży, dla której Internet jest najczęściej wybieranym medium, z którego czerpią informację.
Dodatkowe jakościowe rezultaty realizacji zadania:
Chcemy zachęcić dzieci, młodzież, rodziców, pedagogów do otwartej rozmowy na aktualne, ciekawe, czasem trudne tematy, skłonić dzieci do spędzania wolnego czasu w księgarniach; umożliwić najmłodszym kontakt z pełnymi pasji i zaangażowania ludźmi kultury, nauki i życia społecznego. Zależy nam na promowaniu wartościowej literatury, chcemy pobudzać ciekawość i kreatywność dzieci.
Rezultatem zadania będzie również propagowanie aktywnego uczestnictwa najmłodszych w życiu kulturalnym i oswajanie ich z instytucjami kultury, którymi są księgarnie, a także umożliwienie dzieciom kontaktu z twórcami, rozmów, które są inspirujące dla obu stron.

W ramach projektu „Książka z ekspertem” zrealizujemy 5 spotkań dla dzieci z pisarzami, naukowcami, edukatorami, psychologami. Obok rozmowy z gościem i czytania fragmentów książek, uwzględnimy w scenariuszu spotkania warsztat tematyczny. Wybierzemy książki poruszające ważne tematy z różnych dziedzin życia, obrazujące aktualne, istotne kwestie. Książki, jakim przyjrzymy się podczas spotkań to najprawdopodobniej:
– „Żywicielka”, Deborah Ellis, wydana przez Mamanię – o losach 11-letniej uchodźczyni z Afganistanu
– „Misja Sowy. Tosia, Franek i sekrety filozofii”, Tomasza Stawiszyńskiego, wydana przez Słowne Młode – o tym, czym jest filozofia dla dzieci
– „Wolfgang (niezwyczajny)”, Widnokrąg – o problemach dzieci ze spektrum autyzmu
– „Sieciaki. Twarzozmieniacz i wielka gala fejmu” , wydana przez Muchomora – o zagrożeniach, jakie niesie ze sobą Internet
– „Ciesz się!” z Widnokręgu – książka obrazowa o odkrywaniu radości w codzienności.

Głównymi odbiorcami zadania są dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z Warszawy i okolic, a także ich rodzice i opiekunowie. Dodatkowa formuła online projektu daje nam wyjątkową możliwość dotarcia do nieograniczonej liczby odbiorców. Wcześniejsze nasze działania, szczególnie te, które opierały się na realizacji spotkań z artystami miały raczej zasięg lokalny, a także ograniczony pojemnością sal zajęciowych. Tymczasem teraz możemy dotrzeć także do tych wykluczonych kulturalnie grup, z mniejszych miast i wsi, które miały utrudniony dostęp do tego rodzaju oferty. Warsztaty, na żywo i w formie wideobloga czy wideokonferencji odpowiadają na wiele potrzeb dzieci: wspólnego czytania, zabawy, przedstawiania historii, w których mogą zmierzyć się ze swoimi problemami, jak również potrzeby artystyczne, edukacyjne i kształtowania gustów estetycznych. Zajęcia stacjonarne będą miały zasięg lokalny, natomiast te w formie online oraz wideorelacje z całości – ogólnopolski.
Drugą grupą, do której projekt jest adresowany, są rodzice i opiekunowie, dziadkowie, w tym także nauczyciele, księgarze i bibliotekarze. Będziemy ich zachęcali do aktywnego uczestniczenia w spotkaniach i warsztatach. Dorośli będą mogli skorzystać z pomysłów na twórczą pracę z dziećmi i jak również zdobędą wiedzę dotyczącą książek, którymi warto się podeprzeć w procesie wychowania czy edukacji.